نبدأ اولا التصميم الخارجي كومباكت وشكله كلاسيك و جميل جدا
وهي من الداخل فيها مساحة رهيييييييييييييبة بجد
ما يلي هو سرد لتفاصيل السيارة...و كما تعرفون...الصور أبلغ طريقة لإيضاح
الإشياء
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]1. السيارة من الخارج تتميز السيارة بخطوط بسيطة...واضحة المعالم بدون تعقيد أو محاولة لإثبات
عبقرية التصميم كعادة سيارات رينو...
tمن الأمام:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 54KB.
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 44KB.
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] من الجانب:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 49KB.
من الخلف:
يمكن ملاحظة شريط الكروم أسفل الشنطة...و هو متوافر في الفول أوبشن فقط
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 54KB.
المرايات الجانبية:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 32KB.
جنوط حديد بطاسات...و كاوتش 185 15
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 38KB.
لمبة الستوب:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 31KB.
با يوجد توربيدو (البلاستيك الأسود) خلف الكابوت تحت المساحات (كما
بالصورة):
.تانك البنزين...فتجه
من الخارج:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 36KB.
وهذه مفاتيح السيارة....واحد مزود بريموت كنترول لفتح و غلق السيارة عن
بعد...و الأخر بدون..
مع العلم ان ان المفاتيح مشفرة..أي لا يمكن عمل نسخ منها إلا بالرجوع إلى
التوكيل أو أحد المتخصصين...
و مع العلم أيضاً ان الريموت متوافر في الفول أوبشن فقط
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 48KB.
2. السيارة
من الداخل: تتميز السيارة بالوسع الشديد سواء في المنطقة الامامية أو الخلفية أو
الشنطة...
التابلوه و العدادات و الكونصوال الأوسط يتميزوا بالبساطة في التصميم...مع
عدم إغفال إضافة بعض التكنولوجيا الحديثة
الخامات الداخلية مقبولة إلي حد كبير...و تتفوق علي الفيرنا و اللانوس
بدرجة كبيرة...من حيث جودة الخامات و التشطيب..
نبدأ بأهم جزء بالسيارة...و هو الجزء الخاص بمالكها و سائقها....مقعد
القيادة...
وضعية القيادة كانت غريبة بالنسبة لي...كنت حاسس اني مرتفع جداً...لكن
أعتقد الكرسي كان مرفوع...لأن به خاصية تعديل إرتفاعه...وجدت عيب إخر تتفوق
فيه سيارتي البيكانتو بشدة...وهو مساحة الزجاج الامامي...حيث انها كانت
ضيقة و غير مريحة في بداية الامر...لكن مع التعود أصبح كل شئ جيداً
عجلة القيادة و تحتوي علي إيرباج للسائق:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 43KB.
العدادات:
الخلفية البيضاء و شاشة المعلومات في الفول أوبشن فقط
عدادت البنزين و الحرارة...ديجيتال في شاشة المعلومات
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 44KB.
دعونا نلقي نظرة علي وظائف كومبيوتر المعلومات:
القائمة الاولي: إستهلاك البنزين باللتر كل 100 كيلومتر
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 29KB.
القائمة الثانية: المسافة المتبقية حتي نفاذ البنزين بالتنك:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 29KB.
القائمة الثالثة: المسافة المقطوعة من بداية الرحلة:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 29KB.
القائمة الرابعة: متوسط السرعة:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 26KB.
القائمة الخامسة..كم لتر بنزين مستخدم منذ بدء الرحلة:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 32KB.
القائمة السادسة و الأخيرة: عداد الكيلومتر الاساسي:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 27KB.
منظر عام للعدادات أثناء الليل:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 23KB.
زراع المساحات...و به زر التحكم بوظائف الكومبيوتر:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 35KB.
زراع الإشارات و التحكم في الفوج لايت الامامي و الخلفي...و لمفاجأتي...به
زر الكلاكس (حيث لا يوجد كلاكس بالدركسيون)
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 41KB.
مفتاح التحكم في إرتفاع النور الامامي....و الطريف انه لا يعتمد علي موتور
في الفانوس مثل باقي السيارات...لكن يعتمد علي واير زي بتاع فرامل العجل
وعلي فكرة الكشاف بجد بيخلي اللي قدامك يشوف مترين
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 49KB.
ننتقل إلى الكنصول الأوسط:
فتحات التكييف:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 44KB.
سي دي بلاو بونكت..أوديو فقط بدون إم بي 3...لكن صوته محترم و نقي جداً...و
بسيط للغاية في الإستخدام...أهم ما يميزه ان لون خلفيته و الزراير الخاصة
به...نفس لون الثيم العام للسيارة و هو البرتقالي
يوجد بالسيارة عدد 4 سماعات..2 بالإبواب الأمامية...و إثنين في الرف
الخلفي...قايمين بالواجب و زيادة
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 43KB.
وحدة التحكم ببعض وظائف السيارة (من اليمين)
1- الزجاج الكهربائي الأييمن
2- مفتاح غلق و فتح السنتر
3- مفتاح الإنتظار
4- سخان الزجاج الخلفي
5- الزجاج الكهربائي الأيسر
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 37KB.
لوحة التحكم بالتكييف:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 37KB.منطقة للأكواب و بها
طفاية متحركة حسب الحاجة:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 40KB.
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 35KB.
عصا الفتيس:
زرار التحكم بالمرايات الكهرباء
و زر منع فتح الزجاج الكهربائي
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 72KB.
الزجاج الكهربائي الخلفي:
Click this bar to view the full image.
هذا مكان تخزين ظريف بالتابلوه...ممكن إستخدامه للمناديل...
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 36KB.
و ده درج التابلوه...مضاء و في أخره يوجد فيشة الكومبيوتر الخاص بالسيارة
مغطاه بغطاء بلاستيكي:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 42KB.
ننتقل الأن لسقف السيارة...حيث يوجد جراب ظريف للنظارة:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 48KB.
الشماسة اليمنى..بها مراية...أما الخاصة بالسائق...فبدون:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 31KB.
تنجيد الكراسي و الخامة ممتازين...و مبتعرقش السواق زي باقي السيارات
نوع التنجيد ده في الفول أوبشن فقط:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 44KB.
شكل بطانة الباب...و هي في رأيي جميلة جداً:
اللون الفضي في جميع أجزاء المقصورة موجود فقط في الفول أوبشن ةهنا جه
الجمال في ان الاكرة الباب من جوة هي هي الميجان 2
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 33KB.
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 50KB.
عتب السيارة رينو (في الفول أوبشن فقط)
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 44KB.
مساحة الأرجل بالكنبة...ممتازة عن حق...لاحظوا ان كرسي السائق راجع علي
أخره...و قعدت علي الكنبة كانت مريحة جداً و الكرسي بالكاد يلمس
ركبتي...العربية ممكن تشيل 3 مستريحين قوي و ممكن 4 بس مزنقين شوية..
Click this bar to view the full image.
مساند الرأس الخلفية:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 49KB.
الشنطة: ممكن أفرش و انام فيها...510 لتر
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 54KB.
العدة: مثبتة علي جانب الشنطة:
Click this bar to view the full image.
الإستبن...نفس الماركة و المقاس ميشلان صناعة روماني
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 60KB.
3. غرفة المحركمنظمة بعناية و تقفيلها جيد...
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 74KB.
غطاء المحرك:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 51KB.
بطارية جافة ماركة تيودور...بترخيص من رينو:
This image has been resized. Click this bar to view the full image. The
original image is sized 604x453 and weights 47KB.
4-تقييم مبدئي ملحوظة: بالطبع هذا ليس الحكم النهائي على أداء السيارة...لعدم تعاملي معها
بالشكل الكافي و نظراً لعدم وصولها لل3000 كيلو...و هي في رأي المسافة
الكافية لتليين السيارة بشكل كامل...لذلك...ما يلي هو مجرد تقييم مبدئي
مبني علي قيادة داخل البلد و على طريق سريع لمسافة 50 كيلو متر...و بالطبع
قد تتغير وجهة نظري في بعض الأشياء مع مرور الوقت
المحرك نبدأ ندور العربية...نسمع صوت المحرك و هو عالي بشكل ملحوظ...يعني العربية
دي مش من العربيات اللي تبقى قاعد فيها و مش عارف إذا كانت دايرة ولا
لأ...بالعكس...صوته -وإن كان خافت- لكنه ملحوظ....
ندي الغيار الاول و نبتدي نتحرك...طبعاً لم أتجاوز ال3000 لفة نظراً ان
السيارة لم تكن قد تخطت ال 250 كيلو بعد...و بالتالي لم أجد تسارع مبهر
الغياراين الأول و الثاني تشعر من خلالهم ان صوت الموتور عالي و خشن...لكن
يتضائل هذا الشعور بمجرد تعدي سرعة ال 50 كيلو/ساعة...و مع الغيار الثالث و
ما بعده
رغم ان المحرك هو نفسه الموجود في الميجان 1...لكن أشعر انه أكثر خشونة
منه...نظراً لخبرتي بالميجان 1 لمدة حوالي 6 شهور ...
بالتأكيد سوف يتحسن أداء المحرك و يهدأ بشكل كبير مع مرور الوقت...لذلك لست
قلقاً من هذا الشأن لان معظم المشاكل بالتليين
إستهلاك البنزين ممتاز...إلى الأن...الإستهلاك 8.3 لتر لل100 كيلو داخل
البلد...و ده رقم جميل بالنسبة لل 1600 في التليين لسه
الفرامل وبرة البلد (الطرق المفتوحة)بتسحب 5.4 لتر لكل 100 كيلو متر ودة
طبعا يجعلها خارج المنافسة لان مافيش عربية بتسحب كدة لا لانوس ولا فيرنا!!
فرامل السيارة كانت غريبة في بادئ الأمر...لازم تدوس عليها جامد عشان تديك
القوة اللي انت عايزها...مش من لمسة واحدة زي ما انا متعود في
البيكانتو...لأ لازم تدوس و تدوس...الكلام ده جوه البلد...لكن على الطريق
أداءها سريع و إستجابتها كويسة...و أكيد بعد الصيانة الأداء هايتحسن او بعد
التلين
العفشة من أجمل الأشياء في هذه السيارة هي عفشتها...فعلاً مش مصدقها لحد
الآن...لكم ان تتخيلوا ان السيارة أنعم من السكودا أوكتافيا و الجولف 5 و
الماتريكس و البيكانتو و الفيرنا و النوبيرا و اللانوس...(انا سايق
العربيات دي لمدة طويلة عشان مبقاش بفتي)...و صدقوني السيارة في نفس مستوى
نعومة التويوتا كورولا 2005 (العربية دي سافرت بيها عشان مبقاش بفتي برضو)
صوت العفشة متدني للغاية مهما كان عنف النقرة أو المطب...نفس الكلام
بالنسبة لتعامل المساعدين و السوست مع المطبات...تشعر انك محمول علي وسادة
من ريش النعام او وسادة هوائية...إنفصال تام عن الأرض سواء صوتياً أو
إنفعالياً...
في نفس الوقت...العفشة مصممة لأسوء أنواع الطرق...لأن اللي مايعرفش رومانيا
(البلد الأم)...تعتبر من أسوء الطرق في العالم و العربية دي متصممة ليهم و
لدول العالم الثالث المعروف عن طرقهم انها غير أدمية...عشان كده كان لازم
يصمموا العربية للتوافق مع طبيعة هذه الطرق
فقط تأكد انك قمت بتقليل الضغط داخل الإطارات بعد إستلام السيارة...لأن أول
مرة سوقتها كرهت نفسي و جالي إرتجاج في العمود الفقري...
الثبات معقول جداً و أكثر مما أحتاج في عربية بالحجم و السعر ده....هي مش ممتازة
في الغرز و المناورات السريعة اوي...لكنها بالأساس سيارة عائلية مش للغرز و
التنطيط... و لو نظرنا لمنافساتها لن يكونوا أفضل حالاً بدرجة كبيرة
لكن...السيارة في الطرق الطوالي و القيادة المعتدلة علي سرعة....راسية جداً
بدون أي توتر أو إنفعال...مهما كانت حالة الطريق غير مستقرة...عفشتها
الناعمة تعطيك الثقة و الأمان..
من الأخر...ثباتها مرضي جداً بالنسبة لي...مش منتظر أكثر من كده
أدوات القيادة الدركسيون تقل عن اللانوس لكن طبعا بعد كده هايخف...لكن على الطريق السريع
مخلي العربية ثابته و مش بتلعب
دواسة البنزين...فيها حاجة غريبة جداً و دي لاحظنها في عربيتين لوجان
عندنا...زنة الموتور محسوسة فيها و كأن الدواسة مربوطة في الموتور و بتنقل
كل الزنة بتاعت لرجليك...و ده شئ مزعج و غير مريح لكل اللي تعودوا علي
العربيات الهادية زي 406 و الميجان
دواسة الفرامل...كما تحدثنا عنها من قبل
دواسة الدبرياج...من أنعم دواسات الدبرياج اللي ضغط عليها في حياتي...مافيش
أي مجهود مبذول من ناحيتي عشان أدوس عليها...لكن يعيبها ان لازم تضغط لأخر
الدواسة عشان تعرف تنقل...غير كده هاتسمع زعيق التروس...عكس معظم
السيارات...نقطة الفصل بتبقى عند نص الدواسة كده
عصا الفتيس...مسكته جميلة و سلس جداً في نقلاته...لم أشعر بأي خشونة أو
صعوبة في النقل...يعيبه فقط الإهتزاز مثل السيارات القديمة على
السلانسيه...
الكشافات الامامية بتاعتها حكاية كاشفالك الطريق قدامك بشكل مش طبيعي يعني
انا على طريق القطامية اللي هو ضلمة كحل في بعض المناطق و بالعربية التاني
بولع العالي و الواطي و الضباب و نور الموبايل و الجزمة اللي بتنور و بردو
مببقاش شايف كويس اما مع دي فما شاء الله الله اكبر مشغلتش العالي غير
مرتين 2 بس و للحظات مش اكثر
ملاحظات أخرى أماكن زراير الزجاج الكهربائي غريبة و غير مريحة في بادئ الامر...لان كل
اللي موجود الزراير في الباب و بعد 4 مرات بالظبط إيديك هتتعود عليه
الكلاكس صوته مزعج جداً جداً...و عامل زي بتاع الأجرة...هو عالي ودة راي كل
الناس
كرسي السائق يتم تعديل إرتفاعه بطريقة غريبة جداً...زي كراسي المكتب...دراع
ترفعه من تحت و بثقلك تنزله لتحت أو ترفع نفسك عشان يترفع معاك......
قفلة الباب محترمة جداً و مكتومة...مافيش صوت باب تلاجه أو باب الحمام...
مستوى الرؤية في الخلف صعب...و ده نظراً لإرتفاع الشنطة...ممكن تركيب
باركينج سنسور...هايحل الأزمة دي و دي مش مشكلة و بتتحل مع ركنتين تلاتة
الكاسيت كما ذكرت قبل كده...صوته ممتاز و إستقبال الراديو رائع بدون الحاجة
إلى تركيب الإريال
دبرياجها مريح جدا خصوصا اني جربتو في الزحمة
العربية ناعمة جدا جدا و مريحة جدا و وسعها مش طبيعي
العربية تحس و انت سايقها انها عاوزة تطير فعلا انا مكنتش عاوز اققرص عليها
علشان لسة جديدة بقى و بتاع و التليين و كدة بس فعلا ال 3 rpm دي بتيجي في
لحظةو اضطر انقل و هي لسة عندها استعداد تكمل
تكيفها راااائع و محستش بفرق في السحب بتاع العربية
صوت الاشارات بتاعتها بقى حلو قوي و مميز مش زي صوت الاشارات اللي في كل
العربيات اللي ينرفز لو فضلت شغالة شوية
التقييم المبدئي (النهائي) انا مقتنع بهذه السيارة بنسبة 100%...هي سيارة تجمع بين الكماليات و
العملية و الإسم و القوة و النعومة و السعر في باقة واحدة متكاملة...
بالسعر و الإمكانيات دي و خصوصاً مع الحملية الإعلانية المروجة
لها...المنافسين هايجدوا صعوبة كبيرة في التصدي لها و الوقوف أمامها
_________________________________________________
هذه كل الصور التي إستطعت ان ألتقطها للوجان...أرجو ان تنال إعجابكم و ان
تكون أعطيتكم فكرة عن ماذا تبدو تلك السيارة و التي تعتبر في وجه نظري
الحصان الرابح في تلك الفئة السعرية خلال الفترة القادمة...
نيجي بقي للتوكيل و قطع الغيار
طبعا بتبقي ضمان لكل 100.000كم او 3 سنين
اولا مبيخدوش منك مليم لصيانة ال1000و3000و5000كم ودة بيبقي عبارة عن تغيير
زيوت وبعض السيور
والاسعار اللي احنا كلنا شفناها علي النت مش صح لان اللي قارن قارن بين
اسعار اللوجان في التوكيل و اسعار قطع اللانوس او الفيرنا خارج التوكيل ودة
طبعا غير عادل للوجان ولكن قطع غيارها اصلا من غير جمارك و عليها 12%
ضريبة مبيعات يعني تقريبا مكتسحة جميع منافسيها
نيجي لصيانة ال 1000كم ودي بتبقي ب500ج او في الحدود دي لاني
وطبعا علي الاوبشن دة و السعر انا من راي انها قنبلة الموسم لعشاق الرينو
وكل اللي عاوزين يمتلكوا عربية عليها القيمة بجد
نيجي لبعض العيوب اللي كله فاكر انها عيوب بجداولاحرارة بسيطة تحت رجل السواق و ظبطتها باني خليت التكيف
يطلع من الهوايات بتاعت الرجلين و الهويات العادية ثانياالمراية اللي في النص رؤيتها مش قد كدة حاسس انها مش
كاشفة الدنيا ورايا كويس ودي مع التعود و شوية ضبط تبقي تمامثالثاصوت الموتور عالي نسبيا لكن مش دبابة يعني عادي رابعا الكلاكس بتاعها صوته مزعج جدا و كنت مشفق على الناس
اللي قدامي لما كنت بضربوا تحس انو بيزعق